:quality(80)/cdn-kiosk-api.telegraaf.nl/f2e44aca-8045-11ec-ad20-0255c322e81b.jpg)
In het vervolgonderzoek zal onder meer gekeken worden naar de gevolgen voor adverteerders en voor producenten van televisieprogramma’s. Ook wil de mededingingswaakhond meer weten over de mogelijk impact voor distributeurs van televisiekanalen en uiteindelijk voor de consument. De stap van de toezichthouder staat los van de mogelijke misstanden bij programma The Voice die onlangs aan het licht kwamen.
John de Mol
Het gaat de ACM er vooral om of de combinatie van RTL en Talpa, het concern van John de Mol, straks zo’n sterke positie krijgt dat de prijs van televisieadvertenties zomaar verhoogd kan worden. Bij adverteerders leven hier veel zorgen over.
Daarnaast krijgen grote telecombedrijven als VodafoneZiggo en KPN bij hun onderhandelingen over het uitzenden van televisie straks te maken met één grote aanbieder, in plaats van twee. Ook daar bestaat het risico dat er straks gemakkelijker hogere prijzen kunnen worden afgedwongen.
RTL Group reageert zelfverzekerd op de aankondiging van het diepgaande onderzoek. Het Luxemburgse moederbedrijf van RTL Nederland rekent nog altijd op goedkeuring van de deal in de eerste helft van 2022, waarna de fusie in het najaar rond moet zijn. Talpa laat weten niet verrast te zijn door het extra onderzoek. „Talpa Network en RTL Nederland blijven vanzelfsprekend meewerken aan het verdere onderzoek van de ACM.”
Toezichthouder: extra onderzoek naar fusie RTL en Talpa - Telegraaf.nl
Read More
No comments:
Post a Comment